返回列表 回复 发帖
У Ойсыла остались следующие потомки: У Жанаса от жены Жупар был сын Ысты, у Жалмамбета от жены Карашаш был сын Ошакты, у Жалмамбета от жены Мапыраш был сын Шапырашты. Байдебик-би (внучатый племянник Ойсыла) по законам левирата, после смерти этих трех детей Ойсыла, взял в жены их жен и усыновил Ысты, Ошакты и Шапырашты [8, 42].
Бораш был женат на дочери Кыдырбая (сын или внук Алау алшина, известного из списка беков хана Джанибека [1, 275]), из рода Алшин и у него остался сын Кобысай, который воспитывался у нагашы (родственники матери). Его потомков называют Байулы-Сиргелы [8, 42-43].
У Сырымбета жена Избике после его смерти вышла замуж за его родного брата Турымбета. От Сырымбета она имела двух сыновей с именам Нан и Тола. От Турымбета она родила сына Маната. Дочь Джанибека родила сына от Бораша и передала его Избике. Избике назвала его Конырдек. Потомки Нана, Маната и Конырдека назывались Уштанбалы (3 тамги) [8, 44].
Здесь стоит отметить, что в Казахских шежире сохранялись не столько имена людей, сколько их лакабы (прозвища), что приводило к тому, что в шежире почти никогда не дублировались «имена». Вполне возможно помимо прозвища и имени, они имели и мусульманские имена.
Проводя параллели между легендой об Амете и легенде о сыновьях Ойсыла, можно найти общие черты:

Амат, сын Айсы        Сыновья Ойсыла
Отец главного героя        Айса (в некоторых местах назван как Иса уйшун)        Ойсыл, сын Бахтияра, сына Майкы-бия уйсуна
Муж дочери хана Джанибека        Амат (Амет, Амет-Казый, Амат-Хамат, Амат-Самат) Нами реконструируется как Мухаммед-Казы или просто Мухаммед.        Бораш, сын Арыстана, сына Алихана, сына Ойсыла (второй вариант Бораш, сын Ойсыла)
Антогонист        Джанибек-хан        Джанибек-хан
Жена главного героя        Дочь Джанибек-хана        Дочь Джанибек-хана
Сын дочери хана Джанибека и главного героя        Салчи        Конирдек

Мы вполне можем предположить, что легенда об Ойсыле у казахов является отражением реальных исторических событий, протекавших в эпоху хана Джанибека. Ее дополняют и подтверждают данные легенде об Амате, сыне Айсы (Исы). Но при этом встречаются такие детали, которые не встречаются в других версиях легенды. Например, шежире (генеалогии) потомков Майкы-бия, имена сыновей Ойсыла, кто воевал с ханом Джанибеком.
Таким образом, можно предположить тождество таких персон как Ойсыл уйсун, внук Майкы-бия уйсуна и Иса (Айса) уйшун (налицо лингвистическое сходство), Амат (Хамат) по нашему мнению тождественен Борашу, а Салчи тождествен Конирдеку. По нашему мнению, Амат-Хамат является трансформированной видоизмененной формой имени Мухамат (Мухаммед). Из этого мусульманского имени выпал первый слог и получилось трансформированное имя Амат (Хамат). Это косвенно подтверждается тем, что отец Амата носил мусульманское имя Иса, таким образом можно предположить, что и сын носил мусульманское имя Мухаммед. А его настоящим не-мусульманским именем было имя Бораш. Также интересно, что в одном источнике он назван как Амат-Казый, то есть Мухаммед-Казы по нашей версии. Здесь можно вспомнить имя Chessi Magometh из венецианского документа из Крыма. По нашей точке зрения уйсуны были очень тесно связаны с Крымом. Тулук-Тимур, брат Исы был правителем Крыма при Узбек-хане. Его племянник Алибек (сын Исы) был правителем Крыма в 1350-х годах (видимо не долго). Кутлук-Тимур, сын Тулук-Тимура был правителем Крыма видимо сразу же после кратковременного правления Алибека (поэтому его называли приемником Рамазана). Поэтому после того как Кутлук-Тимур покинул пост наместника Крыма (видимо в связи с кончиной), его место занял Chessi-Мухаммед (Мухаммед-Казы, Амет-Казый), который скорее всего был сыном Исы и кузеном Кутлук-Тимура.
  По легенде Бораш, которого мы отождествляем с Аметом (Мухаммед-Казый), был сыном Арыстана, сына Алихана, сына Ойсыла (по другой версии он был сыном Ойсыла). Арыстан погиб на войне с ханом Джанибеком. Вполне возможно, после того как Алибек (в казахской легенде назван как Алихан) стал наместником Крыма в 1350-х годах случилась та самая история с тем, что его брат (или внук) Мухаммед-Казы (Амет, Бораш) стал встречаться с дочерью хана Джанибека. При этом первоначально хан Джанибек об этом не знал, но узнав об этом, был возмущен и устроил бойню сыновьям и потомкам Ойсыла (Исы уйшина). Видимо тогда Алибек был убит или смешен с поста крымского наместника и на его место был назначен его двоюродный брат Кутлук-Тимур, сын Тулук-Тимура. В войне с Джанибеком погиб и Арыстан, сын (или брат) Алибека. Поэтому официальная дипломатия постаралась забыть краткое правление Алибека, называя Кутлук-Тимура непосредственным преемником Рамазана. Лишь сохранившиеся известия из арабских источниках, позволяют нам утверждать, что преемником Рамадана был Алибек, сын Исы, а уже потом его преемником стал Кутлук-Тимур.

ЛИТЕРАТУРА

1. Мустакимов И.А. «Еще раз к вопросу о предках Мамай-царя»//Тюркологический сборник 2007-2008. Москва. 2009. С. 273-283.
2. Башкирские шежере. Уфа. 1960. 305 с.
3. Ахметзянов М.И. Дастан «Амат, сын Айсы»// Золотоордынская цивилизация. Сборник статей. Выпуск 4. – Казань. 2011. С. 114-118.
4. Почекаев Р.Ю. К вопросу о составе господствующего класса Золотой Орды - династии сановников // Вопросы истории и археологии средневековых кочевников и Золотой Орды. Сборник научных статей памяти В. П. Костюкова. Астрахань: Астраханский ун-т, 2011. С. 145-154.
5. История Казахстана в арабских источниках. Т.1. Алматы. Дайк-Пресс. 2005. 711 с.
6. Смирнов В.Д. «Крымское ханство под верховенством Отоманской Порты». Том 1. М. 2005. 542 c.
7. Григорьев А.П. Григорьев В.П. «Коллекция золотоордынских документов 14 века из Венеции». Санкт-Петербург. 2002. 276 с.
8. Садибеков З. «Казак шежiресi». Ташкент. 1994. 144 с.
三界无安,犹如火宅。众苦充满,甚可怖畏
                            --------《法华经》
是以法从心生。名因法立
                      ------------《宗镜录》
机器翻译了一下The historical character under the name Amat (aka Amat-Hamat or Amet) is found in various sources. In Daftari-Chingiz-naming it is said that "The son of Uysun Isa Amet kidnapped the daughter of Khan Janibek", also that "Salchi was born from the daughter of Khan Janibek, Isa's son was Amet-Kazy, Safi's son is Kinya, they are also Uyssuns". It is also worth noting that Amet's son Isa Uysun was noted among the list of 17 beks of Khan Janibek [1, 276].
In the Bashkirian hezhir of the family of Jurmata it is said that in the epoch of Khan Amat-Hamata (approximately 811 aH) there were Khanas Janibek and Aksak-Timur. Yurt Amat-Hamata because of raids and wars broke up and the Jurmians fled to other places [2, 31-35]. Akhmetzyanov M., leading the legend, adheres to the reading: Amat, the son of Aisa [3, 114]
Identifying Isa Uisun with the same names in other chronicles, Mustakimov I. suggested that the famous Isa gurgen is either Isa Uisun, or you can join the version of Yudin VP. And Deviza D., who believed that Isa Gurgen Ibn Batuta is Isatai Kiyat [1, 279]. Pochekaev R.Yu. Believed that Isa gurgen is Isa Uysun [4,149], and Isa and his brother Tuluk-Timur were representatives of the Kiyat clan [4, 150]. Thus, he explained the great ties between Kiyatov and the Crimea, where "Mamaia had ancestral lands." Here you can refer to the original sources. Ibn Batuta had two Ises: the first was the brother of Tuluk-Timur, the Emir of the Crimea, and the second was the son-in-law and father-in-law of Khan Uzbek, and was at the same time one of the four Karachi-beks. If the first was from the second echelon of the elite, then the second was from the first. As we know from Utemysh-haji, an approximate Uzbek-khan who helped him to stand at the head of the Golden Horde was Isatai Kiyat (or Astai).
1. If we proceed from the identity of this Isatai kiyata with Isa from the Crimea, it turns out that this Isa after he helped the Uzbek Khan to ascend to the throne was exiled to the Crimea where he did not have a post, and the position of the Emir of Crimea was occupied by his brother Tuluk- Timur. While unknown before this, Isa Uysun made a career and became Karachi-bey at Uzbek. This development of events meets too many contradictions.
2. From the point of view of Okkam's razor, the simplest explanation is that Isatai Kiyat helped Uzbek to master the throne and stayed with him, while Isa and Tuluk-Timur were Uyssuns and ruled in the Crimea.
As we know, the descendants of Tuluk-Timur and Isa were rulers of the Crimea.
After Zeyn al-Din Ramadan (after 1350), the ruler of the Crimea was "Alibek, the son of Isa, the son of Tuluk-Timur" [5, 259]. Ibn Batuta notes that Tuluk-Timur had a brother named Isa and sons Kutlu-Timur and Sarubek [5, 210].
As Smirnov VD noted: "The last mention of Tuluk-Timur refers to 1338, and in 1340 Safe-ad-Din Solgati, the son-in-law Melik-Timur, the governor of Crimean traveled to Mecca" [6, 129]. Based on the context, Smirnov V.D. Identified Tuluk-Timur and Melik-Timur. According to the Venetian Charter, in 1358 Kutluk-Timur concluded an agreement with the Venetians. Smrnov V.D. Identifies him with Kutlu-Timur, the son of Tuluk-Timur (from Ibn Batuta's report), whose predecessor was Ramadan [6, 139]
Grigoryev A.P. And Grigoryev V.P. They believe that Ramadan became governor no later than autumn of 1349, and Kutluk-Timur succeeded Ramadan in the fall of 1357 [7, 174]
In the Venetian document of 1358 marked Chessi Magometh, as the recipient of payment from the Venetians. He (Grigoriev AP reconstructs the name as Kichig Muhammad) is mentioned fourth in the list, which indicates the high social status of the individual [7, 205-206]. Grigoriev identifies him with Mamai and assumes that he was the son of Kutlu-Bugi. [7, 207-212].

In addition to all these sources, there is another source: Kazakh Shezhire.
According to the legends of the Kazakhs: Miky-biya Uysun had a son Bakhtiyar, who died while his father was still alive. Bakhtiyar had two sons, Oisyl and Uysil. Mikyky-bi singled out to his grandsons 10 thousand soldiers [8, 37]. Uysil had a son Abak (Aksakal), who had a son Karash-bi. Karash-bi had sons Baidibek and Baiduyl. Baiduil had a son Shaksam, the founder of a small Kazakh family Shaksham. Baidibek had the son of Sarah Uysin, the ancestor of the same name, from the baibish (elder wife) of Sarah. Another son of Domalak-ana from Baidibek had a son Zharykshak. Zharykshak had three sons Alban, Xuan, Dulat (ancestors of the same Kazakh family) [8, 41]. Oyshlin had 30 sons, of whom further in the legend there are Arystan, Borash, Turymbet, Syrymbet (the ancestors of the Kazakh family of Sergely), Zhalmambet (the ancestor of the Kazakh clan Oshakty), Zharymbet (ancestor of the Kazakh genus Shapyrashty), Janas (ancestor of the Kazakh genus Ysty) 8, 38]. According to other sources, Arystan, the son of Alikhan, son of Oyshkin, Borash is the son of Arystan. Turymbet and Syrymbet, sons of Otep, son of Tobek, son of Oyshkin (Sadibekov, 40). Apparently the second version of the Chezhir is more correct and under the son Oyshkin's son, could be understood the descendant of Ojspin.
Under the Khan Dzhanibek Turymbet was his approximate. The wife of Syrymbet Izbike was a khan's weaver. Khan Janibek gave her gold scissors for her labors, so she was called Altyn kaishyly Izbike (Izbike "Golden Scissors"). Khan Janibek had a single daughter, she met Borash in the house of Izbika. As a result, they began to meet and the daughter of Janibek became pregnant. Rumors reached the khan, Janibek consulted with the vizier Kyrgikabak. He, envying them, advised the khan to punish the children Ojspin strictly. Dzhanibek arranged the one where he invited all the children Oyshpin. For them, 90 yurts were installed. When the guests settled in the yurts, Khan Dzhanibek ordered to release the horses from the leash. When people sat quietly on the yurts, a shout was called "The enemy attacked". The "robbers" began to attack the guests, those who escaped could not leave on their horses. After the killing of all the guests, babies were killed, pregnant women were ripped through their bellies. Vizier Khan could not endure such cruelty and went to Zhagalbai. The place where the children of Ojspin were killed was called Olikty. Arystan and Turumbet were during the invasion in other places. Hearing about the massacre, they collected soldiers from the families Alshyn (Alchin) and Dulat and oppose Khan Janibek. Khan Dzhanibek and Arystan perish in the war [8, 39-42].
三界无安,犹如火宅。众苦充满,甚可怖畏
                            --------《法华经》
是以法从心生。名因法立
                      ------------《宗镜录》
Oyshon had the following descendants: Zhanas had a son Ysty from his wife Zhupar, Zhalmambet from his wife Karashash had Oshakty's son, Zhalmambet had from his wife Makryash the son of Shapyrashty. Baydebik-bi (grand-nephew Ojspin) according to the laws of the levirate, after the death of these three children Oyshlen, took their wives as wives and adopted Ysty, Oshakty and Shapyrashty [8, 42].
Borash was married to the daughter of Kydyrbai (the son or grandson of Alau Alshin, known from the list of the beks of Khan Janibek [1, 275]), from the Alshin clan and he had the son of Kobysai, who was brought up by the Nagash (mother's relatives). His descendants are called Bayuly-Sergely [8, 42-43].
At Syrymbet, his wife Izbika married his brother Turymbet after his death. From Syrymbet she had two sons named Nan and Tola. From Turimbet she gave birth to Manata's son. The daughter of Janibek gave birth to a son from Boras and gave it to Izbika. Konyyrdek called it. Descendants of Nana, Manata and Konyrdek were called Ushtanbaly (3 tamgas) [8, 44].
Here it is worth noting that in the Kazakh Chezhir, not so much the names of people as their lacabas (nicknames) were preserved, which led to the almost never duplicating "names" in the hedgehog. It is possible, in addition to the nickname and name, they also had Muslim names.
Drawing parallels between the legend of Amet and the legend of Oyshl's sons, one can find common features:

Amat, son of Aisa Sons Oyxz
The father of the main hero Ays (in some places is named as Isa Uyshun) Oisyl, the son of Bakhtiyar, the son of Miky-biy Uysun
The husband of the daughter of Khan Dzhanibek Amat (Amet, Amet-Kazy, Amat-Hamat, Amat-Samat) We are reconstructed as Muhammad-Qazi or simply Muhammad. Borash, son of Arystan, son of Alikhan, son of Oyshkin (the second version of Borash, son of Oyshlin)
Antigonist Janibek Khan Dzhanibek Khan
Wife of the main hero Daughter of Dzhanibek Khan Daughter of Dzhanibek Khan
The son of the daughter of Khan Janibek and the protagonist Salchi Konirdek
We can well assume that the legend of the Oisyl from the Kazakhs is a reflection of the real historical events taking place during the era of Khan Janibek. It is supplemented and confirmed by the legend about Amata, the son of Aisa (Isa). But at the same time there are such details that are not found in other versions of the legend. For example, the Shezhire (genealogy) of the descendants of Maiky-biy, the names of the sons of Oyshkin, who fought with Khan Janibek.
Thus, we can assume the identity of such persons as Oisil Uysun, the grandson of Miky-biya Uysun and Isa (Aisa) Uyshun (there is a linguistic similarity), Amat (Hamat) in our opinion is identical to Borash, and Salchi is identical to Koniardec. In our opinion, Amat-Hamat is a transformed, mutated form of the name Muhamat (Mohammed). From this Muslim name the first syllable fell out and the transformed name Amat (Hamat) turned out. This is indirectly confirmed by the fact that Amata's father wore the Muslim name Isa, so we can assume that the son also wore the Muslim name Mohammed. And his real non-Muslim name was the name Boras. It is also interesting that in one source it is named as Amat-Kazy, that is, Mohammed-Kazy according to our version. Here you can remember the name Chessi Magometh from the Venetian document from the Crimea. According to our point of view, the Uyssuns were very closely connected with the Crimea. Tuluk-Timur, the brother of Isa, was the ruler of the Crimea under the Uzbek Khan. His nephew Alibek (son of Isa) was the ruler of the Crimea in the 1350s (apparently not for long). Kutluk-Timur, the son of Tuluk-Timur, was the ruler of the Crimea apparently immediately after the short-term reign of Alibek (therefore he was called the receiver of Ramazan). Therefore, after Kutluk-Timur left the post of Crimean governor (apparently in connection with his death), his place was taken by Chessi-Muhammad (Mohammed-Kazy, Amet-Kazyi), who most likely was the son of Isa and cousin Kutluk-Timur.
  According to the legend, Borash, whom we identify with Amet (Muhammad-Kazy), was the son of Arystan, the son of Alikhan, the son of Oyshkin (according to another version he was the son of Oyshpin). Arystan was killed in the war with Khan Janibek. It is quite possible that after Alibek (in the Kazakh legend was named as Alikhan) became governor of the Crimea in the 1350s, the same story happened that his brother (or grandson) Mohammed Kazi (Amet, Borash) began to meet with the daughter of the khan Janibek. At the same time, initially the Khan Janibek did not know about this, but when he found out about this, he was indignant and set up a slaughter for the sons and descendants of Oispon (Isa Uyshin). Apparently, then Alibek was killed or mixed from the post of Crimean governor and his cousin Kutluk-Timur, the son of Tuluk-Timur, was appointed in his place. In the war with Dzhanibek, Arystan, the son (or brother) of Alibek also died. Therefore official diplomacy tried to forget the short rule of Alibek, calling Kutluk-Timur the direct successor of Ramazan. Only the surviving news from Arab sources allow us to assert that Alibek, the son of Isa, was the successor of Ramadan, and only then Kutluk-Timur became his successor.

LITERATURE

1. Mustakimov I.A. "Once Again to the Question of the Ancestors of the Mamai-Tsar" / / Turkic Collection 2007-2008. Moscow. 2009. P. 273-283.
2. Bashkir shesther. Ufa. 1960. 305 p.
3. Akhmetzyanov M.I. Dastan "Amat, son of Aisa" // Zoltaordynskaya civilization. Digest of articles. Issue 4. - Kazan. 2011. P. 114-118.
4. Pochekaev R.Yu. On the question of the composition of the ruling class of the Golden Horde - the dynasty of dignitaries // Questions of history and archeology of medieval nomads and the Golden Horde. Collection of scientific articles in memory of V. P. Kostyukov. Astrakhan: Astrakhan University, 2011. S. 145-154.
5. History of Kazakhstan in Arab sources. T.1. Almaty. Dyke Press. 2005. 711 p.
6. Smirnov V.D. "Crimean Khanate under the supremacy of the Ottoman Porte". Volume 1. M. 2005. 542 c.
7. Grigoryev A.P. Grigoryev V.P. "Collection of Golden Horde documents of the 14th century from Venice". St. Petersburg. 2002. 276 pp.
8. Sadibekov Z. "The Cossack Shejiresi". Tashkent. 1994. 144 pp.
三界无安,犹如火宅。众苦充满,甚可怖畏
                            --------《法华经》
是以法从心生。名因法立
                      ------------《宗镜录》
综合上文的信息,SIRGELY的祖先ISA是克里米亚的统治者,是卫逊部人,因为ISA之子AMET(BORASH)和金帐汗札尼别的女儿发生了不太名誉的关系,他们曾和金帐汗札尼别发生过冲突。基本史料信息和哈萨克的shezhire说的都是一件事.AMET和ALAU ALSHIN的家族存在联姻关系
不过其他卫逊的后裔是星簇,BORASH的后裔是N-M178
三界无安,犹如火宅。众苦充满,甚可怖畏
                            --------《法华经》
是以法从心生。名因法立
                      ------------《宗镜录》
184# sahaliyan
N-M178与和硕特的N-TAT相差多少步?多少年?
这个是Sirgeli的M178
DYS389I        DYS389IIs        DYS390        DYS456        DYS19        DYS385-1        DYS385-2        DYS458        DYS437        DYS438        DYS448        GATA_H4        DYS391        DYS392        DYS393        DYS439        DYS635
14        16        23        14        14        11        12        17        14        10        19        12        10        14        14        10        22
14        16        23        15        14        11        13        17        14        11        19        12        11        17        14        10        22
14        16        23        14        14        11        13        17        14        10        19        12        10        14        14        10        22
14        16        23        14        14        11        13        17        14        10        19        12        10        14        14        11        22
13        16        23        14        15        11        13        17        14        10        19        12        10        14        14        10        21
14        16        23        14        14        11        13        17        14        10        19        12        10        14        14        10        22
14        16        23        14        14        11        13        18        14        10        19        12        10        14        14        12        22
14        16        23        15        14        11        13        17        14        10        19        12        10        14        14        10        22
这是和硕特的N-TAT

DYS19        DYS385a        DYS385b        DYS389I        DYS389II        DYS390        DYS391        DYS392        DYS393        DYS437        DYS438        DYS439        DYS448        DYS456        DYS458        DYS635        GATA_H4
14        11        13        13        28        23        10        14        13        14        11        11        19        14        17        20        12
14        11        11        13        29        23        10        14        14        14        10        10        19        14        18        22        12
14        11        13        13        29        23        10        14        14        14        10        10        19        14        17        22        12
14        11        13        12        27        23        10        14        13        14        11        11        19        14        17        20        12
14        11        13        12        27        23        10        14        13        14        11        11        19        14        17        20        12
14        11        11        13        29        23        10        14        14        14        10        10        19        14        17        22        12
14        11        13        12        27        23        10        14        13        14        11        11        19        14        17        20        12
14        11        13        12        27        23        10        14        13        14        11        11        19        14        18        20        12
14        11        13        12        27        23        10        14        13        14        11        11        19        14        17        20        12
14        11        13        12        27        23        10        14        13        14        11        11        19        14        17        20        12
14        11        13        13        29        24        10        14        14        14        10        10        19        14        17        23        12
14        11        13        13        29        23        10        14        14        14        10        10        19        14        17        22        12
14        11        11        13        29        23        10        14        14        14        10        10        19        14        17        22        12
14        11        13        13        28        23        10        14        13        14        11        11        19        14        17        20        12
14        11        13        13        28        23        10        14        13        14        11        11        19        14        17        20        12
14        11        13        13        29        23        10        14        14        14        10        10        19        14        17        22        12
14        11        13        13        28        23        10        14        13        14        11        11        19        14        17        20        12
14        11        13        13        29        23        10        14        14        14        10        10        19        14        17        22        12
14        11        13        13        29        23        10        14        14        14        10        10        19        14        17        22        12
14        11        13        13        29        23        10        14        14        14        10        10        19        14        17        22        12
14        11        14        13        28        23        10        14        13        14        11        11        19        14        17        20        12
14        11        13        13        29        23        10        14        14        14        10        10        19        14        17        22        12
14        11        13        12        27        23        10        14        13        14        11        11        19        14        17        20        12
14        11        13        13        29        23        10        14        14        14        10        10        19        14        17        22        12
14        11        13        13        29        23        10        14        14        14        10        10        19        14        17        21        12
14        11        13        13        29        23        10        14        14        14        10        10        19        14        17        22        12
14        11        13        13        29        23        10        14        14        14        10        10        19        14        17        23        12
14        11        13        13        29        23        10        14        14        14        10        10        19        14        17        23        12
14        11        13        13        29        23        10        14        14        14        10        10        19        14        17        22        12
14        11        13        13        29        23        10        14        14        14        10        10        19        14        17        23        12

可以自行比较
三界无安,犹如火宅。众苦充满,甚可怖畏
                            --------《法华经》
是以法从心生。名因法立
                      ------------《宗镜录》
186# sahaliyan
哦,很不一样,相差远了
本帖最后由 乃曼 于 2017-6-18 18:40 编辑
171# sahaliyan
哈萨克UYSUN部之SIRGELY就是黄色部落的意思,他们或许不是来自原察哈台军队的后裔?而是加入他们的当地土著部落?与卡尔梅克之和硕特的N1c-Tat类型相差多少?
Bgbilim 发表于 2017-6-18 00:18
sirgrli,不是“黄色部落”的意思,最好不要弄错,以免误导。

sirgeli《哈汉辞典》解释为“牛犊鼻栓的、头笼的”,sirge:“防止牛犊喝母牛奶的鼻栓、头笼”。

用于部落名应是“善于做牛鼻栓和头笼的部落”的意思,就像qang-li(康里、高车):善于做车的部落,taraq-ty:善于做梳子的部落。

另外我看的谱系里,sirgely不是uysun子部落,而是oisyl子部落,而后者则与uysun为兄弟部落,他们的上级与千居兹、四十居兹、部分康里等合并,上级为麦克比,而麦克比与扎拉伊尔、沙尼失可乐、部分康里所构成的其他几大支合并为托别比,再上溯为克依克比,克依克比上溯则又由朱马拜、uzunsaqal-ibrain(长胡子-伊布拉音)构成,这两位上溯又合并为阿克阿日斯(aq-arys)即为哈萨克的大居兹。
版权声明:我发表的文章是我潜心研究并参考国内外文献后所写,我拥有全部版权。读者可以转载,但必须注明出处、原作者——哈萨克族网友“乃曼”,并且不得在转载时夹杂谩骂、攻击性言语,否则一经发现勒令删除并追究法律责任!任何情况下,如果我要求转载方删除转载内容,则转载方必须删除,否则追究法律责任!
188# 乃曼
乃曼坛友说得对,我望文生义了。我也查了词典,但没注意两个E音的区别,光查了SYR的后缀,没查SIR的后缀,不好意思。
77# 乃曼

根据 Karmin et al. 2015的数据,叶尼塞语人群的Kets(代表了整个叶尼塞语人群)可以确定属于Q1a2a1c2-B287, YP1102这个支系。而YP771 则是 YP1102的兄弟支系,两者都属于 Q-L330下的分支。

Q-YP771之下新近增加一个 匈牙利 Nógrád地区的样本,可能代表了匈人后裔。
https://www.yfull.com/tree/Q-L330/


通常认为,一个语系的形成时间不会超过6千年太多。因此,总年代为近9千年的Q-L330的后裔分支可以形成两个语系。

我建议 乃曼 把精力放在 Q-L330的谱系结构上,这个方向是值得努力的。
Ryan 发表于 2017-6-4 16:02
yfull没标注叶尼塞语系或ket族,Q-YP1102有个分支KAZ [KZ-AST]即哈萨克斯坦阿斯塔纳的哈萨克族属于突厥语系,假如ket族在YP1102其他分支,那么他们4600年前共祖,Q-YP771下除了那个匈牙利样本,大部分也没有标注族别、国家(我估计大多还是突厥语系,特别是中亚、南西伯利亚的哈萨克、乌兹别克、图瓦、阿尔泰、绍尔等),YP771和YP1102距今8100年前共祖,他们的上游Q-L330形成于16300年前。

我的是Q-L334,不知道位于哪个位置?

总体来看,Q-L54除了1万7千年前与美洲开的部分,欧亚大陆的突厥语系包括了他的最多分支和最广地理分布范围,少量分支在其他语系的汉族、蒙古族、ket族等,汉、蒙等的Q-L54应是晚近融入的突厥语系(匈奴、拓拔鲜卑、突厥、乃曼等),因为汉、蒙族人口基数大,所以比例不明显,可推测叶尼塞语系ket族等很可能也是由突厥语系融入的,因ket人口基数少,发生了父系替代现象而呈现高比例特征,邻近地区的突厥语系萨摩也德人也是高频Q-L54,虽然比例没有ket高,因为萨摩也德人口基数较大,并且有大量疑似邻近地区乌拉尔语系汉特、曼西来源的N。
版权声明:我发表的文章是我潜心研究并参考国内外文献后所写,我拥有全部版权。读者可以转载,但必须注明出处、原作者——哈萨克族网友“乃曼”,并且不得在转载时夹杂谩骂、攻击性言语,否则一经发现勒令删除并追究法律责任!任何情况下,如果我要求转载方删除转载内容,则转载方必须删除,否则追究法律责任!
本帖最后由 双头鹰 于 2017-9-17 21:38 编辑

结合最近魔方统计的C单倍群在南北分布的频率来看就很有意思了。F1756有明显的南北分布梯度,但在南方还是有少量分布,而M48在南方极少,星簇没有。正好说明了北支三大支不同的南下时间,即F1756对应鲜卑时期,星簇对应蒙古以后,而M48可能在两者之间更偏后者。
1503983302370-base64.png
2017-9-17 21:37
结合最近魔方统计的C单倍群在南北分布的频率来看就很有意思了。F1756有明显的南北分布梯度,但在南方还是有少量分布,而M48在南方极少,星簇没有。正好说明了北支三大支不同的南下时间,即F1756对应鲜卑时期,星簇对 ...
双头鹰 发表于 2017-9-17 21:37
不知道汉族的M48哪类居多,如果是通古斯较多的东支为主,则可能和女真有关,如果是以与西支较近的南支为主,则可能F1756在五胡时期一起进来,F1756应该代表南下更成功的鲜卑主体,南支M48可能代表南下进入的其他某个族群
看了一下yfull,F1756下面有一个Y10420支系,两个测试者都是中东欧的,是西部或欧洲支系吗?
物格而后知至,知至而后意诚,意诚而后心正,心正而后身修,身修而后家齐,家齐而后国治,国治而后天下平...
F1756+,最近共祖年代深至新石器中早期,但其地理扩张年代,大约在2000年前后开始,非常剧烈,额金河C组,内蒙古东南部最早的游牧文化遗存井沟子东胡组,西部鲜卑,或许还有更多。这是一个非常好的案例,dys448del标记人群在蒙古草原的大扩张,根本不是生产力水平大提高,而恰恰是生产力文化面貌更高的匈奴核心族群遭遇天灾人祸,势力萎缩,人口凋零,才给了潜伏了两千余年的一个剧烈扩张的机会。生物意义的扩张跟地理意义的族群扩张,从来不同步。
1

评分次数

新技术方案尝试:低覆盖全基因组,最低成本深度解析父系源流,略有成效,大家一起摸索。微博@基因人王冰 QQ群:387100816。
33# sahaliyan

斯基泰人的游牧文化很早就传播到了东方,甚至到达了内蒙鄂尔多斯一带,东方很多狩猎、渔猎人群吸收了游牧文化并逐渐转换了生产方式,这包括不同的Y染人群,我认为这其中也包括C3、O3人群,蒙古高 ...
Bgbilim 发表于 2017-6-2 18:36
为啥大家一直喜欢用斯基泰文化东传来勾画欧亚草原东部的游牧化进程呢?乌恩,杨建华,郭物等人不是已经充分论证了斯基泰人与斯基泰文化本身就有东方起源了吗?(图瓦阿尔然王陵)而欧亚草原东部的游牧化进程更可能有一个独立起源
还是没人关注汉族(华北、华东、华南)的F1756与北族的F1756的区别,甚为遗憾~
物格而后知至,知至而后意诚,意诚而后心正,心正而后身修,身修而后家齐,家齐而后国治,国治而后天下平...
谢谢谢谢分享,拿去保存啦
返回列表
baidu
互联网 www.ranhaer.org